lördag 23 mars 2013

Extrem

Extremt vacker solnedgång den 14 mars en av många jag får uppleva här hos mej!
 
Sen kommer solnedgång den 16 mars en Extrem skillnad i färg och bara en kort stund!!!
 
Efter denna röda himmel skull de gå att se Norrsken långt ner i Sverige men direkt
efter Solens nedgång så  fick vi mulet så den natten var det inte klart väder hos mej!
En som fotar Norrsken är Maria i Arjeplog  här är hennes blogg Lappland Nature !!!
 
Extra med Solnedgång en 18 mars 2013!
 
63 Extrem    (93 av 365)

36 kommentarer:

  1. Otroligt, vilket vackert himlaspel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den översta har jag ofta som just nu när solen skall ner. Den intensivi rödad var en kort stund vid nedgång den 16 för att sen totalt vara molnigt utan nattfärger som brukligt!!! Kram ;D

      Radera
  2. Jamen så härliga färger. Jag bara gillar:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, ja det är otroliga färger på våra solnedgångar men den knallröda var extra speciell och ovanlig!!! Kram ;D

      Radera
  3. Ja, verkligen stora skillnader. Bägge är väldigt vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske du förstår att vi fastna för stället! Och jag kommer ta med någon nedgång med glittret i vattnet under sommaren! Den Knallröda är otroligt ovanlig och var bara en kort stund!!! ;D

      Radera
  4. Oj, vilka fantastiska färger du fångat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och ja de är vackert med solens nedgång. Nu var den röda så kort tid vi såg den mindre än en kvart! Jag är glad jag fota den direkt för sen gick vi in i Garaget en kort stund och kom ut till en extremt tråkig himmel utan liv!!! Kram ;D

      Radera
  5. Åhhh sådana himlar ser jag fram emot nu under påsken...helt underbart! Och även norrsken och fullmåne....ja du ser önskemålen duggar tätt när man inte är där jämt så ska det "hinnas" med mycket på 10 dagar - naturen får "skärpa" till sig just då ;-))
    Ja Lappland Nature har fantastiska bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon är duktig Maria!!! ;D
      Hoppas du får fina Gula nedgångar! Den Knall-Röda var ju speciell just den dagen och den var en kort stund bara! Hoppas du får se Månen den såg jag vid 17-tiden idag en timme innan Gula nedgången. Den 27 skall Månen vara full! Vore jättekul om du kunde få se Norrsken det var ett tag sen jag såg den sist! Ha nu en trevlig tid på Gården!!! Kram ;D

      Radera
  6. Svar
    1. Tackar!!! ;D
      Hppas du tittar in hos Maria på Lappland Nature! Hon har inspererat mej mycket under ett par år och hon har fantastiska bilder på Naturen! Allt är inte bara Norrsken utan även djur har hon fångat! Det var hos hennes jag såg foto i Månsken som gjorde att jag har testat och börjar lyckas med! Hon bor i ett område som är enormt på Laopplänsk natur! Jag har faktiskt varit på flygplatsen där en gång och då var det JAG som satte ner flygplanet på marken!!! Kram ;D

      Radera
    2. Go kväll! Jag kikade in hos Maria och nu vill jag åka till Lappland :D Kan du flyga ner till Göteborg och hämta mig :))) Jag har aldrig sett norrsken...mer än på bild! Och jag har aldrig landat ett plan! Har du flygcertifikat? Eller var det en engångsföreteelse? Låter spännande och roligt! Superkram...nu är jag helt säker på att du är Stålkvinnan - Super woman!

      Radera
    3. Ja, jag lyckades i Kiruna ta A-cerifikat men släppte det när jag kom till Göteborg och arbetslöshet! Där uppe var det en otrolig upplevelse att ratta ensam över fjällvärden! Men inte är jag Superkvinna för det älskar bara att flyga! Nu flyger jag lågt i min Svarta C2:a!!! Förresten flög jag igenom Pudersnö i Advent men Polisen gilla nog inte min Parkering, hahaa... Bamsekram ;D

      Radera
  7. Ja helt fantastiskt. Häftigt med så olika färger som du också skriver. Så skarpa bilder, färgerna är underbara! Kram:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Och inte skulle jag tordas ta in oskarpa bilder. Förra året när vi körde i familjen hade jag en svärson som alltid pika mej för det. Så nu vet är det bäst att skärpa till sej, hahaa!!! Kram ;D

      Radera
  8. Så fint!!! Färgerna är verkligen underbara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gula syns inte direkt för ögat men kameran fångar den när det är nedgång! Vi hade den ikväll som vanligt men den Knallröda var speciell och så otroligt Röd! Jag känner det lyxigt att se detta utanför mitt fönster!!! Kram ;D
      Fick faktiskt en idé nu! ;D

      Radera
  9. Vilka färger. Så himla fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa av färgerna har jag nästan alltid förknippat med utlandet men här har jag upplevt betagande vackra färger! Som på bland annat Malta där jag varit ett par gånger!!! Kram ;D

      Radera
  10. Svar
    1. Ja vill inte skryta men visa att vi har det vackert i Sverige! Detta borde finnas på flera ställen i landet men det är först med Utmaningen som jag blivit ännu mer medveten om vissa naturupplevelser! Har fotat mycket sen jag flyttat hit men gör det på annat sätt idag!!! Kram ;D

      Radera
  11. Åh himmel vad vackert! Fotar du himlen varje kväll eller bara när den är speciellt vacker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fotar himlen väldigt ofta inte bara kväll! Men den Röda ville jag visa och höll på att missa! Och då hade jag fotat 2 kvällar innan och sen blev det även nästan samma men med solen 2 kvällar efter. Valde bara att ta med en av dom! Även ikväll blev det kort på en gul sol och innan det blev gult! Ja det blir ofta men inte jämt! I och med att jag inte redigerar bilderna blir det mycket. Sen går det inte alltid plats på bild om hela himlen är extrem då kanske man bara njuter!!! Kram ;D

      Radera
  12. Underbara bilder på solnedgångar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Sverige har underbara Solnedgångar om man bara hittar ett bra ställa att fota från. Har själv turen att hitta detta ställe men det borde finnas fler!!! Kram ;D

      Radera
  13. Vilka magiska bilder. Underbart att få chansen att få fota så fint.
    Tack för alla dina kommentarer, det är roligt att få.. :))

    Du undrade lite över kondenserad mjölk, den finns att köpa i vanlig butik, ska kokas i 2-3 timmar och måste hela tiden vara täckt med vatten i grytan. När man sedan öppnar burken är det en typ av kolasmet där i... Håll utkik på min blogg, det kommer en bild på det om några dagar.. :) Kram!!! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar ja känner mej priveligerad men det finns säkert fler ställen i vårt avlånga land! Det är inspererande att fota då det finns så nära till hands!!!! ;D

      Låter spännande och absolut så kommer jag fortsätta titta in när jag kan!!! Kram ;D

      Radera
  14. Åh så vackert tittar länge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har själv svårt att slita blicken från utsikten och speciellt Solnedgångarna. Men den Knallröda var rent otrolig och sån färg men väldigt kort tid!!! Kram ;D

      Radera
  15. Jag kan bara hålla med övriga "talare". Det fantastiskt vackra bilder.
    Jag borde ta med mig kameran ut i solnedgången, det är tydligt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och de märks inte för ögat de gula. Jag har på Auto och inget märkvärdigt men när solen är riktigt nära att försvinna blir dessa vackara bilder som den första. Sen när den börjar försvinna med en bit av skivan går det fort och den är helt borta då kommer andra färger fram! mysigast är om det finns vatten emmellan! Kanske är det vanligare på vintern jag måste testa och komma ihåg, hahaa...!!! Kram ;D

      Radera
  16. Extrem är även dina bilder. Helt otroliga färger. Fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacker! Men det är ändå naturen som står för färgerna jag trycker bara på avtryckaren!!! Kram ;D

      Radera
  17. Men jösses så vackra bilder! Jag blir så avundsjuk, vill oxå fånga såna fina solnedgångar. Helt underbara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag kan fånga dom kan säkert du också bara du hittar dom! Okey nu bor jag så till för nedgångarna! När jag åkte kring igår för att leta månens uppgångsplats som så blev det en helt underbar till med solen innan jag kom hem å säkert 20 foton!
      Nu vet jag tid å plats för fullmånen ikväll för igår var den blyg å gömde sej direkt!!! Kram ;D

      Radera