söndag 24 mars 2013

Filur

När jag tänker tillbaka på min Far var han en riktig Filur!
Inför min Fars 70-årsdag hitta jag denna käpp i en Antikaffär i Gamla Stan i
Stockholm. Och eftersom den var från runt 1901 blev det lite extra att ge till
nån i samma ålder. Den blev inte uppskattad då han ännu inte behövde någon
utan lades upp bland Älgkronorna i hans hus. Fem år senare kom den till bruk
av min Far som utnyttja den som medbrottling vilken Filur!!!
Ni som känner till de riktigt gamla var sjukvård och sjukhus farliga ställen där
man dog! Så när Filuren blev kallad till sjukhuset fråga han om han fick ta med
hunden! Självklart blev svaret Nej varpå min Far avboka tiden på Sjukhuset!!!
 
Detta var en Historia av ALLA som min Far, en stor Filur hitta på när han levde!!!
 
70 Filur    (94 av 365)

18 kommentarer:

  1. Vilken fin käpp :-) och din far verkade vara en riktig filur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och den lyckades jag få tillbaka när han gick bort! Jo en Filur grej var att snyta sig precis när vi skulle åka iväg så jag fick slänga mej över ratten för att rädda situationen!!! Inte behövde han snyta sej men jag fick styra bilen en bit så liten jag var!!! Kram ;D

      Radera
  2. Vilket roligt käpphuvud. Jag förstår att du saknar din filur till pappa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käppen är speciell å den är jag rädd om!!! Ja han hann bara uppleva 3 barnbarn(visste 2 till var på väg) av nu 14 st! Men så ont han hade på slutet är jag glad det då gick fort! Han hade dolt sin sjukdom i många år och han blev ändå 80 år!!! ;D

      Radera
  3. Vilken fin filur, far din :) Och underbart foto på medbrottslingen, så fina färger och när jag såg fotot på håll, såg hunden nästan levande ut! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var udda och gammal när han fick barn! Gillar skarp käppens huvud! Ville ha med den i Utmaningen och tog flera foton i snön men var inte nöjd. Men av en händelse råka ett foto vara från när solen gått ner och det gjorde sej bättre och även en svag aning om skaftet! Så det blev flera kvällar innan den var OK i mina ögon!!! BamseKram ;D

      Radera
  4. Fin och bra bild på en annorlunda käpp som kom till användning på ett sätt som det inte var tänkt. Kanske kom den till användning som det var tänkt också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev en till vanlig tråkig kamrat som de tillsammans blev hans parhästar på slutet!!! Kram ;D

      Radera
  5. Fantastisk fin hund och en härlig historia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja är glad att jag fick tillbaka den och kommer använda den när den tiden kommer!!! Kram ;D

      Radera
  6. Ja han verkar ha varit en riktig filur. Va skönt att bär med sej det minnet! Va glad jag blir att du delade med dej av det minnet :) Fin käpp och vilken tur att du har den kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag tror käppen blev ett extra band till mej den sista tiden när jag inte bodde nära, jag den enda dottern! Hans "Hund" hade han när det var plågosamt att bära sin hemlighet! Han dog i Cancer som det nästan alla av den manliga sida gjort i flera generationer! Men en Filur var han in i det sista på sin sjukbädd!!! Kram ;D

      Radera
  7. En fin filur - och ett fint foto!
    Man ska hålla sig ifrån sjukhus och medicin så lever man längre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I allafall en udda Filur och Hundhuvudet är snyggt och det har ändå minst 110 år på sitt skaft! De var däremot inte lätt att fota å få skärpa! ;D
      Jag håller mej långt ifrån det ställena och tål inte medicin! Får alltid ALLA bivärkningar och lyckas sällan behålla vissa ämnen!!! ;D

      Radera
  8. Vilken söt filur du visade där. Åj ne, det var vist filurens hund ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den söt Filurens hund och den har jag nu att sköta om! Hoppas den skall finnas till många år och generationer!!! Kram ;D

      Radera
  9. Din far var allt en filur,,,,men jag är beredd att hålla med honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ju mer jag tänker på honom var han en Filur och det är synd att barnbarnen inte fått träffa honom. Jag gillar inte heller sjukhusen utan håller mej därifrån!!! Kram ;D

      Radera