måndag 25 mars 2013

Från förr

Lite Historia Från förr om Marie bebådelsedag och våffeldagen, 25 mars
Marie bebådelsedag/vårfrudagen markerar slutet på vintern och början på våren. Redan på 600-talet började dagen firas  och fram till 1953 var en röd dag i almanackan. Marie bebådelsedag kallas även för våffeldagen och det tack vare en ordförvrängning. Dagen kallas ju vårfrudagen och i folkmun har detta så småningom förvanskats till just våffeldagen. Denna dag var min älskade morbrors födelsedag men våfflor var ingen favorit hos honom!
 
Detta Våffeljärn var mina Svärföräldrars bröllopspresent som Gubben min övertog när de ville ha ett mordernare innan han träffa mej. Och vi har användt detta speciellt på denna dag varje år för att äta Frasvåfflor och det håller ännu fast det är Från förr i tiden!!!
 
80 Från förr    (94 av 365)

24 kommentarer:

  1. Gediget järn från förr, som jag kan tänka ger frasiga våfflor! Vilken fin tradition ni har på Våffeldagen :) Får se om det blir några våfflor idag, hade varit gott!! Ha en fin start på veckan :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr blev det tjuvstart i år då jag är ensam idag men på Onsdag kommer första gänget och det andra gänget på Fredag! Så vi får se när vi kör en ny omgång med Våfflor! Detta järn ger högre våfflor en vissa nya. Mina Frasvåfflor är inte nyttiga men Ack så goda och mättande!!! Kram ;D

      Radera
  2. Ett liknande våffeljärn finns i mitt föräldrahem och det använd än. Inget järn gör så bra våfflor som det. Inte bara symaskinerna som det var kvalitet i förr, utan även våffeljärnen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är härliga de gamla Våffeljärnen och vi har lyckats hitta ett till på loppis likadant! Många saker förr höll längre till tillverkarnas förtret känns det som!!! Kram ;D

      Radera
  3. Jobbar 12-20 i dag och inser lite för sent att det är våffeldag, så jag får trösta mig med att äta våfflor någon annan dag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tjuvstarta jag då jag sitter ensam idag och vill inte äta Våfflor själv! Men det börjar strömma in folk å fä från å med onsdag så då hoppas jag på en ny omgång!!! Kram ;D

      Radera
  4. Det järnet har nog gjort många goda våfflor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och kanske alldeles för många ibland, hahaa!!!Kram ;D

      Radera
  5. Ha ha just en sådant järn har jag gräddat på idag! Det är min mammas och av nostalgiskäl kan jag inte slänga det. Ja å andra sidan fungerar det utmärkt. Jag kan undra hur länge modernare våffeljärn håller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte är de nya järnen bättre och jag är glad vi hitta ett till med bricka under! Nä det får hänga med för det gräddar så vackra hjärtan!!! Kram ;D

      Radera
  6. Ofta är de gamla prylarna vackrast att titta på och de har lång hållbarhet, om man är försiktig med dem. Kul att ni har ett så fint våffeljärn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våffler här är ingen vardags grej och det är nog därför det håller. Sen gillar jag fatet under som samlar upp fettet! Jag är riktigt glad över det!!! Kram ;D

      Radera
  7. Missade helt våffeldagen. Det gjorde inte du ser jag. Härligt gammeldags känsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den riktiga dagen är svår att missa för mej då min älskade Morbror fyllde år även om han inte åt våfflor! Vi kommer nog äta nu under helgen då vi blir fler!!! Kram ;D

      Radera
  8. Min mamma hade ett likadant. Jag missade att äta våfflor i år, men det är väl inte för sent än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig försent att äta Våfflor vi kommer äta en ny omgång i Påsk med barn och barnbarn!!! Kram ;D

      Radera
  9. Så gott med våfflor. Missade helt våffeldagen. Min mamma brukar alltid bjuda på våfflor den dagen men i år hade hon lite annat att stå i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag ni blir bjudna en annan dag framöver om ni gillar våfflor!!! Det är inte alla som gör det och här har vi besök av en tysk kille så järnet kommer fram en gång till om han bakar åt min Utmaning!!! Kram ;D

      Radera
  10. Gud så gott med våfflor, har ju missat våffeldagen totalt! Riktigt snyggt våffeljärn har ni oxå. Perfekt tolkning av temat ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är väl inte försent ännu! Och jag älskar järnet det blir så vackra hjärtan i det!!! Kram ;D

      Radera
  11. Och svärföräldrarna har förmodligen behövt byta ut sitt nya redan... ;)
    Och inte nog med att saker från förr kan hålla otroligt länge, våfflorna blir ju också godare när de har den 5-hjärtiga formen från förr. Eller hur!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den nya är så platta och det gamla hade ju förutom höjd även fina hjärtan!!! Idag kom vi överrens att det blir en omgång till när det andra kommer då gäller att hålla järnet varmt!!! Kram ;D

      Radera
  12. Blir säker riktigt goda Våfflor i det järnet:-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt järn blir det gärna Frasvåfflor ett recept vi kört med i alla år! Och de blir vackra våfflor samt höga!!! ;D

      Radera