söndag 10 februari 2013

Halvvägs

Det är svårt när butiker och företag klappar igen och i höstas var det Järnhandels tur!
Men nu i deras lokaler har vi fått en ny Bygghandel istället! Så kanske de gynnas av yrkesfolket istället för att köra till Östersund/Sundsvall och köpa varorna!
Det blev mycket trevligt när portarnas slogs upp en lördag och folk strömma till! 
Här har jag kommit Halvvägs till kassan men kön kändes inte lång
för stämmninngen var på topp!!!
Kanske för det bjöds på kaffe och varmkorv med tipspromenad eller extrapriser!!!
 
104 Halvvägs   (48 av 365)

10 kommentarer:

  1. Oj, det värsta som finns är att köa tycker jag. Då kan det bli så att jag struntar i att handla istället

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att stunta att handla här för en kö innebär att sätta sig i bilen och köra dryga 5 mil enkel väg till nästa likvärdiga affär! Sen kanske det blir ännu längre reser om de också lägger ner! Vi i kön hoppades att de skulle få en kö så lång som på bilden åtminstone för att överleva. Jag hoppas varje gång jag går till en affär i byn att de har en kö för det betyder att de överlever Glesbygden! Vi har 2 mataffärer i byn och jag går till den med minst kö för jag vill de skall finnas kvar bägge! Jag kör inte dryga 5 mil och orolig för en kö i Glesbygden! Skulle det vara i Stockholm vore det annorlunda!!! ;)
      Dessutom träffar man trevliga människor! En gammal dam ringde sin lillebror om ett namn till en som gjorde sparkar sådan upplysning hade jag aldrig fått utan köbildning! Så visst finns de positiva saker med en kö!!! ;D

      Radera
  2. Uppe i norr är det långt till allt. Hoppas den nya affären blir bra, så ni slipper åka så långt för att handla det ni behöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är modigt att öppna sin andra butik för detta unga par!!! Priserna är inte som Byggmax mm. Gäller bara att få snickarna att välja deras butiker också! Och vanliga personalen från Järnaffären fick jobb! Själv bor vi mitt emellan deras butiker och utnyttjar den så gott de går och gjort från första dagen här uppe!!! De folket vi använt till renovering har målarna tagit produkter på byn medan snickarna åkt till Östersund/Sundsvall!!! Nu letar vi nya snickare som vi hoppas väljer varor från deras butiker istället! ;D

      Radera
  3. Ja det gäller att gynna handlarna som finns kvar och de som vågar öppna ny butik! När vi ska ha något speciellt i byggväg i norr då får vi åka 11 mil enkel resa dvs 22 mil för att få tag i just den skruven vi behöver!
    Hurra och en eloge till de som har modet att öppna en sådan här butik. Hoppas fler har "vett" att handla där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland saknar man inte Kon förren båset är tomt!!!
      Vi handlar så gott vi kan här uppe och utnyttjar också de från byggden i mån vi kan! Gubben skattar här även om skattekronan är hög. När vi blir pensionärer vill vi kunna leva här utan såsom du säger behöva köra halva riket för lite mjölk eller skruv! ;)
      Därför kämpar vi med fibernätet för det gäller att alla skall kunna bo kvar gammal som ung!!! ;)

      Radera
  4. Landsbygden måste också leva. Hoppas det går bra för de som vågat satsa på en ny affär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hoppas jag med!!! ;)
      Vi hade ett ställe i grannkomun där 10 familjer flytta in efter 1 år var det bara 3 kvar!!! Det är skrämmande när folk gärne vill bo men av olika orsaker inte kan stanna! De som flytta var behov av INTERNET! Oftast här uppe är det de viktigaste! ;)

      Radera
  5. Ja, vi har samma problem med affärer och skolor här. Tack och lov funkar internet bra.
    Bilden är perfekt till temat. Påminner mig om dagens "inköpsresa".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh.. lyllo fungerande Internet!!! Mitt hopp på den biten ligger väl 2-3 år minst fram! Det blir många patianser lagda under tiden varje dag!!!
      Tack! och min inköpsresa blir när Gubben kommer till helgen. ;D

      Radera