torsdag 14 februari 2013

INTERNET !!!

Hur viktigt är det?
Jag vet att mitt tålamod kommer att de närmaste veckorna sättas på ännu hårdare prov än det är nu. Ordet är Sportlovsveckor!!! Förr var det sporter utomhus och brädspel inne!!! Nu är mobil användande och dator eller TV-spel viktigt!
Dessa veckor skall jag slåss om det lilla sega Internet jag lyckas få om dagarna. Såsom nu denna morgon lyckades kommentera 2 sen var det kört ”Sidan går inte att visas” eller det tuggar! Försöker svara på egna kommentarer man fått, men inget händer! Tur att jag då har min vän Skotte som ställer upp eller den Fyrbenta Tjejen!

Idag känns det att man vill vrida fram klockan 2-3 år då vi kanske fått FIBER det vi jobbar på. Fibernät är inte bara att koppla in sej på utan är en process som tar ett par år minst med att lyckas skapa en grupp som skall sköta om och förvalta just DEN inkopplingen på nätet! Med andra ord ett helt företag med olika förhandlingar på vägen med berörda parter och ägare med fler!!!
Avundas det som lite längre nerför älven kan ladda ner film och köra spel via Telia än så länge!!! Har själv varit inne och spelat på en gratissajt för spel. Det är lönlöst sen jag flytta hit att på tid försöka spela nått och det har gått så lång tid sen sist att jag nu glömt mitt lösenord!!!

Bara detta inlägg skriver jag i Word för att sen klipp och klistra!
Är då Internet så viktigt?
Tyvärr KRÄVER samhället att vi skall ha Internet där skall vi sköta bankaffärer, deklarera, jobba, hitta information med mera!!! Detta gäller även alla gamla som inte förstår sej på moderniteter. Men Samhället hjälper inte ALLA att få ett fungerande Internet! Speciellt i Glesbygd som betyder att det är glest med människor och hus inte djur och träd!!!  ”Ni är så FÅ vi satsar inte på Er” flytta! Alla människor i Sverige skall bo runt Riksdagshuset, alla drygt 9 miljoner resten av Sverige är onödigt!!!

Vi har gott om plats här uppe och utrymme vi behöver inte trängas Om vi inte känner för det och Hus finns till bra pris! För ett par år sen nappa 10 familjer på detta i en grann kommun! Livskvalitet att låta barnen växa upp med naturen runt knuten. Efter 1 år var bara 3 stycken kvar! Varför? Jo, deras nystartade företag krävde Internet och då inte ett segt eller obefintligt Internet de gick omkull!!!
För mej är Internet viktigt med att jag kan läsa tidningen! Och jag har nu en lista på närmare 20 dagstidningar! Nu är jag inte snål och inte låter den komma i brevlådan. Orsaken är innan jag fick Tjejerna så jobba jag några år på Stockholms Central i Tidningskiosk. Det har gjort att jag blivit allergisk mot färska tidningar. Känner också av det när jag rengör sot från min Kamins glas eller reklamen! En månad gamla är Ok men då vet man inte var som händer där ute och jag läser lokala tidningar från söder till norr. Däremot har läsandet minskat betydligt sedan Utmaningen och här testas mitt tålamod stort!

Sen har vi valt bort TV sen några år tillbaka för det blev bara bläddrande känsla hela tittandet. Då har jag under mitt liv varit med om HELA TV tiden när den kom till Sverige och man satt å titta på något som hette Testbild! Sändningarna var minimala under få timmar de var i svartvitt och EN kanal!
Låter mitt liv tråkigt då har jag inte berättat om mitt lilla vardagsrumgolv som är belamrat med ett mindre bibliotek som hyllor skall byggas runt väggarna. Jag köper böcker i kassar på second hand. Och när Gubben kommer ikväll så har han med en drös alltså en större kasse med DVD filmer jag fixat via UK och en dotter där vi köper filmer för Europa och USA. VHS och DVD ser vi på via projektor och vanlig gammal rullgardin lite känsla av bio där många filmer har aldrig nått Sverige!

Jag kommer inte att flytta för att mina Kommunikationer med yttervärlden är begränsade. Att se fyrbenta Tjej fara omkring och själv få njuta av denna storslagna natur Året runt gör att man kämpar för inte bli Isolerad! Och jag tycker synd om Gubben som bara via vår Utmaning kan få en glimt av vad vi upplevt om dagarna! Jag vet en som räknar dagar tills han kan gå i Pension!

Jag vet att vi även har vänner på andra platser runt Jorden som även de kan följa oss även om 365 Temaorden ibland inte blir direkta foton på oss! Därför bjuder jag också på mera än ett foto på Teman ibland.

Alltså ÄR Internet viktigt för mej här uppe! Jag har bott i Centrala Stockholm men det är här jag trivs att bo med Naturens skönhet och härligt kranvatten från egen Källa! Då får jag ta smällarna med kommunikationen med yttervärlden via Telefon och Internet!!!

Då vet ni som orkar läsa detta att mitt Internet problem kommer vara HELA Utmaningen så ha tålamod. Jag svarar på alla kommentarer förr eller senare och jag är inne hos fler än min lista på 38 st. men just då kanske jag blir utslängd eller inte ser era bilder!!!

BamseKram från mej! ;-)
 
Här kommer min 27 Januaris Fullmåne som en av mina Tjejer lekt med
så det räknas inte för mej!!!
Ny kommer kanske 25 februari som är nästa gång! 

19 kommentarer:

  1. OCKSÅ DETTA INLÄGG BLEV FÖRDRÖJT
    Nä nu går jag ut å träffar Skotte han kan man lita på sliter ut mej! Åh, jag går ner i vikt JIPPI!!!
    **** Kram på alla hjärtans dag!!! ******

    SvaraRadera
  2. Jag måste erkänna att datorn och internet blivit viktigt för mig. Vill inte vara utan, så man kan undra hur i hela friden klarade man av att leva innan datorer, internet och mobiler fanns...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det var 1981-82 IBM sa att det bara behövdes EN PC och lade ner den delen!!!
      1990 körde jag förbi Sundsvall på min väg till Kiruna Gjorde ett stopp där för Mobil skulle installeras i bilen! Detta tog över en halv dag att få in den i Bilen och den fungera inte förren 10 dagar senare!!!
      1994 skaffa vi vår första mailadress det blev tillåtet året innan för privatpersoner!!!

      För många unga är det svårt att ta in men mycket händer i utvecklingen och jag tycker man glömmer bort att umgås! När jag träffar mina barnbarn vill jag inte att de sitter framför en dator utan att vi umgås som förr innan det fanns! Det är ändå långt hit och tiden så knapp!!!
      Allt är bra med ny teknik men det får inte ta överhand! Och samhället skall inte kräva när företagen inte kan leverera!!
      De sista som fick vanlig Telefon var de första att bli av med den i Sverige. Mobila täckningen når inte deras hus!!!
      Och nu börjar Posten avveckla och låter folk åka flera mil för att hämta sin post mellan 10-17 vardagar!!!
      Usch jag är skraj för framtiden! ;)

      Radera
  3. Bamsekram tillbaka. Jag förstår precis vad du vill ha sagt :D
    Jag håller tummarna att era planer att få fibernät snart blir verklighet. Idag är det endast lönsamhet som räknas. Så är det bara och det på precis alla plan. Man kan bli mörkrädd för mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det är lönsamhet tycker det är en äcklig girighet där man samlar på sig en massa pengar som man ändå inte får med sej i graven! Vissa erbjudande här har varit rena saltningar av notan! Tur vi har Gubben som har plockat fram riktiga priser. Nu jobbar vi med att få unga från byggden och lära upp som kan få fortsatt jobb efter vi fått vårt! Istället för att ta folk från södra Sverige! Vi vill ju att de unga skall kunna stanna om de vill!!! Kram ;D

      Radera
  4. Nu har jag läst din text här och sett den fina månbilden :)

    Jag tycker ju om internet, men det är ju lätt att säga när det oftast funkar smidigt och går fort. Jag spar tid genom att betala räkningar och göra andra måsten genom ett par smidiga klick. Istället för att telefonköa kan jag skicka ett email. Jag kan skypa med mina vänner som bor på andra sidan jordklotet och på så sätt är jag nära även de som inte bor nära :) TV:n här hemma använder vi mest till film, men det går också via datorn förstås!

    Men som du säger, man måste begränsa sig och avsätta tid till att umgås och vara där man är :D Hoppas det kommer att fungera smidigare hos er också snart och inte till de hutlösa priser, som bolagen tar för olika lösningar!!

    Miljön omkring dig ser verkligen fantastiskt ut! Jag avundas dig ofta! Och tack för alla fina och uppmuntrande kommentarer, som du tar dig tid och möda att skriva. Alltid en glädje att läsa.

    Stor kram och ha en härlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt man behöver begränsa sej! Har sett alltför många ruggiga saker under denna tid då dator- och TV-spel kommit in i samhället!!! Händer ofta att familjer sitter i varsitt rum med varsin TV-apparat. Eller ett gift par sitter med var sin Laptopp i soffan och synkar samma program på varsin Laptop!!!

      Visst skulle vi ha råd med högre pris på Fiber men inte de gamla här i Glesbygden med låga pensioner! Och ALLA måste om några få år ha detta Fibernät här. Idag hade vi problem med Rektorn på skolan där blivande elever skall läras upp till att hjälpa till med att fixa underlag och knyta trådar. Vi får hjälp med utbildning av ungdomar från Komun och AF men just nu bromsar Rektorn, Puh... Men vi har en eldsjälv och tyvärr är Gubben hemma vanligtvis varannan helg! Vi kämpar å jag bloggar!!! Bamsekram ;D

      Radera
  5. Tråkigt med dåliga uppkopplingar för som du säger kan man följa vad som händer i stora delar av världen via internet. Jag har internet i min telefon och det är skönt, tung dator även om det är en laptop orkar inte mina händer alltid med att hålla i .
    Tur för oss att den fungerar ibland så vi får chans att se dina fina foton. Ha det gott kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag svårt med liten text det kommer väl med åldern! Skall få en ny med 17 tums skärm så kan jag se bilderna ännu bättre! Gillar att fota men har på senare år blivit bekväm och kräsen. Det är inte alltid lätt att få bilden som man alltid vill såsom månen!!! Känner att det räcker med mina 2 objektiv även om jag skulle vilja ha en liten kompakt kamera som är lättare att ta med ibland!!!

      Om vi som har vänner och haft barn utomlands har varit skönt med Internet! Och jag vet att de finns vänner som följer oss även om de inte kommenterar.

      Nä jag kämpar på för jag älskar Utmaningen och tycker den är så himla kul att själv klura ut och följa er andra och se vad ni har hittat på med olika Teman! Det är bara så roligt!!! Och jag som bott runt i Sverige känner igen platser och det är också kul. Gillar även dina lösningar som inspererar!!! Ha en fortsatt trevlig helg Kram ;D

      Radera
  6. Det här med internet kan vara ett gissel, även mottagning på mobilen så fort man kommer en bit ut på landsbyggden.
    Men landsbyggden är värd det gisslet för mig men jag kan ju tycka att de som bor där året runt är värda att få ha samma tillgång som jag i tättorten.
    Måste bara tillägga att även jag har kastat ut tv:n.
    Det gjorde jag för mer än ett år sedan och tänka sig så mycket jag får gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gör jag ett nytt försök mitt förra svar försvann och jag slängdes ut från nätet under 1 timme! En vanlig händelse, tyvärr! ;)

      Ja Mina Tjejer och deras familjer är utan telefon den mesta tiden de är här!(De lånar våran ifall de behöver) Tiden är knapp och resan lång så vi umgås och har roligt utan störande moment! Synd om de gamla när larm och annat viktigt inte finns att tillgå!!! ;)

      Radera
  7. Tråkigt nog håller tekniken på att ta över helt. Tänker bara på min svärmor (bor i Stockholm) som blir så ledsen över att posten flyttar längre och längre bort från henne (hon är hjärtsjuk, 87 år och orkar inte gå så långt), hälsocentralen annonserar bara med mailadress och hemsida där all information står (hon har ingen dator), usch! Det senaste är att man ska betala för toalettbesök på offentliga platser med mobil (hon äter vätskedrivande och behöver toa akut ibland). Ska hon behöva skaffa mobil bara för det? En generation kommer i kläm, verkar det som.
    Själv har jag TV som "sällskap", efter en lång arbetsdag kopplar jag av i soffan (läs - somnar jag) men jag kan ju inte påstå att jag hänger med i vad som visas direkt :) Försöker se nyheterna men blir alltid så ledsen över allt hemskt ... ibland undrar man varför det är sådant frossande i hemska bilder fast jag kan även förstå att man vill "väcka" folk och ev. skapa opinion. Tur att vi kan fixa våra egna, fina bilder till trevliga teman ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var på väg att skriva om din svärmors problem men radera det för det blev långt nog! Har under några kämpat för att berätta om att alla inte har Internet för en del yngre (än din svärmor) har helt enkelt inte råd heller! Allt är inte gratis! I Stugun har Banken nu lagt ner och Macken som var deras ombud förut har inte det kvar, nej från Swedbank!!! Så de gamla får ta bussen om den går till Hammarstrand eller Östersund för att komma till banken en resa enkel väg cirka 5 mil drygt!!!
      Var på ICA och handla i Stugun och äldre paret framför mej skulle betala med kort det skreks koder korsan tvärsan och kortet blev SPÄRRAT SOM VANLIGT för paret! Det var alltså inte första gången för dom och hela butiken hörde deras försök till vad det var för kod! Tur det var där och inte i Stockholm!
      Själv vägrar jag kort då jag gick in i väggen och förlora en del av mitt komihåg! Sen vill jag se vad jag har kvar i Plånboken mycket skönare känsla! När jag storhandlar på nätet är det ändå Gubben som betalar. Till min E-leg glömmer jag alltid koden så jag lämnar in pappers deklaration. Dumt för Gubbens är klart i Juni och min alltid i December!!!
      Kommer att spränga min blåsa vid Mobiltelefon betalning eller inte kunna resa då min gamla inte klara alla nya finesser. Tur jag inte behöver någonstans utan kan bli här under min "Korkek" och se på utsikten samt Blogga med Utmaningen!!! ;D

      Radera
  8. Det är besvärligt med internet-uppkoppling på landet. Eller allt är besvärligt, även TV-mottagning. Vi hade också problem tidigare, men anslöt oss till fibernätet när det grävdes ner här som en förening. Nu fungerar internet utan problem och telefon har vi på den också. Men TV-utbudet var så dåligt i fibererbjudandet, så vi har fortfarande antenn på taket. Samtidigt är jag glad att vi inte har allt kopplat på samma, för om det blir avbrott, som det blivit några gånger, så har vi i alla fall något att roa oss med.

    Och inte skulle jag vilja vara utan internet, för det underlättar så mycket. Men man får se till att man inte sitter framför datorn hela tiden och har lite andra intressen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte riktigt kommit till Förening bara bildat den sen gäller det få med även de som IDAG har fungerande nät. Vi har informerat att det blir ändringar inom mycket snar framtid från Telias sida som det inte pratas om! Nu börjar de smått vakna utom vissa tjurskallar som tror det alltid kommer fungera som idag!!! Sen gäller det att underhålla nätet mm mm inom föreningen så det blir ett företag som skall skötas.
      Förra Julen när Dagmar kom farande in (stormen) så blev det strömavbrott. Men efter strömmen kommit tillbaka så gick masterna ner och detta är vanligt fenomen och sker efter strömavbrott så då var vi utan tele o Internet i 3 dagar vissa här ännu längre!!! I Hammarstrand fungera det men 2-3 mil därifrån inte. Ja samhället är sårbart!!! Ruggigt
      Och som du säger det gäller att inte fastna det är farligt!!! Utan bra med andra intressen också! Kram ;D

      Radera
  9. Svar
    1. Åtminstone fungerande Telefon. Om det är krav med vissa allmäna tjänster över Internet är det en mänsklig rättighet!!!

      Radera
  10. Hej sir / fru, vi är licenser bank vi erbjuder alla typer av lån till en mycket låg ränta på 2%, James från USA fick sitt lån på 450.000 dollar, Jane Vincent från Ryssland kom också till oss att hon blev bedrägad två bra gånger tillämpade hon på vårt företag och vi erbjuder sitt lån på 200 000 dollar så mina kära vänner vi har kommit ut här för att göra dig alla typer av lån utan dröjsmål eller stress, var god och låt inte dig själv bli scammed igen av något annat företag , ansök nu och vi kommer aldrig att svika dig, vårt företags e-postadress är (hsbctrustbank5@gmail.com)

    tack och gud välsigne som vi väntar på ditt positiva svar.

    SvaraRadera
  11. Nyårslån är nu vid lågt belopp 1% {adoifloans@gmail.com}

    Om du behöver ett brådskande lån för att starta ett företag, ger vi både företag och privatpersoner, så om du behöver ett brådskande lån nu inom 10 timmar kan vi ge dig ett lån utan förseningslån är nu tillgängligt till låg ränta på 1% : Vänligen kontakta oss direkt på följande adress: [ADOIFLOANS@gmail.com]
    =================
    Fullständiga namn:..............
    Land:..........
    Stat:..........
    Belopp:..................
    Lånlängd: ..........
    Telefon: .............
    Ockupation:............
    Födelsedatum:.......
    =================
    Företagsnamn: ADOIF LOANS
    Företagets e-postadress: {adoifloans@gmail.com}
    Jag önskar er allra bästa.

    SvaraRadera